Zrakovo postihnutí
Ľudia so zrakovým postihnutím predstavujú zhruba 1,5% celkovej populácie. Zrakovo postihnutých môžeme členiť do štyroch skupín, v rámci ktorých existuje široká individuálna variabilita. Hovoríme o:
a. Nevidiacich
Sú to osoby s úplnou stratou zrakového vnímania, ale tiež osoby ktoré sú schopné vnímať zrakom maximálne svetlo, avšak nie sú schopné lokalizovať jeho zdroj.
b. Prakticky nevidiacich
Sú to osoby, ktoré majú zachované zvyšky zraku tak, že dokážu vnímať svetlo, obrysy a tvary predmetov, ale nedokážu využívať zrak ani s najlepšou možnou
korekciou ako dominantný a jediný analyzátor pri práci, orientácii a získavaní informácií.
c. Slabozrakých
Sú to osoby, ktoré napriek najlepšej možnej korekcii majú problémy s vykonávaním zrakovej práce. Takíto ľudia majú vážne poškodený zrak, ale disponujú jeho
užitočnými zvyškami, ktoré sa dajú efektívne využiť.
d. Osoby s poruchami binokulárneho videnia
Sú to osoby s poruchou funkčnej rovnováhy a fyziologickej spolupráce pravého a ľavého oka. Je to vlastne porucha videnia oboma očami a spôsobuje problémy
v priestorovom vnímaní.
Zrakovo postihnutí narážajú na rôzne bariéry aj z dôvodu rôznych funkčných dôsledkov ich diagnóz. V závislosti od stupňa a typu zrakového postihnutia môžu totiž rôzne prekážky byť vnímané rozdielne. Medzi najčastejšie druhy bariér však možno zaradiť:
a. Prekážky (fyzické) pri samostatnom pohybe a orientácii:
-Ľudia so zrakovým postihnutím narážajú na problém neozvučených semaforov na prechodoch pre chodcov, na chýbajúce vodiace línie a reliéfne značenie alebo i na nedostatočne označené nebezpečné prekážky (napr. výkopy, lešenie ....).
b. Bariéry pri získavaní informácií:
-V tomto prípade môžu byť problémy spojené s dostupnosťou materiálov vo vhodných formátoch, akými sú napríklad Braillovo písmo, zvuková nahrávka alebo elektronická verzia. Pre mnohých slabozrakých ľudí významnú úlohu zohráva aj veľkosť a typ písma tlačených dokumentov, či nápisov.
digitálne technológie:
I.Pomôcky na nácvik bodového písma
- drevená kolíková tabuľka s figúrkami -nácvik hmatu a orientácie v 6 bodoch
II.Pomôcky na čitanie a písanie bodového písma
-Písací stroj tatrapoint adaptive-umožňuje zmenu rozostupu kláves ,vhodný pre pre deti
III. Pomôcky na sebaobsluhu a a priestorovú orientáciu
-budík pre slabozrakých a náramkové hodinky s s hlasovým výstupom ,informácie o čase získava hmatom a hlasom
IV. Optické pomôcky
-stojanová lupa
-ručné čítacie lupy
V.Televízne čítacie lupy
-televízna čítacia lupa TIEMAN-umožňuje zväčšenie textu o 6-42 krat
VI. Výpočtová technika
-Braillovský riadok-obsahuje dynamicky sa vysúvajúce kolíčky, ktoreé vytvárajú znaky Braillovho písma
https://www.youtube.com/watch?